Hoge Bloeddruk

Voorwoord

Zelf heb ik een keer of 4 verhoogde bloeddruk gehad gedurende enkele dagen tot een week. Ik voelde dat onmiddelijk door druk midden op m’n borst, en meting gaf mij gelijk. Alle keren hadden te maken met te veel zoutgebruik en te weinig van zijn tegenpolen, met name water. Direct na de ontdekking het zout drastisch minderen en meer water gebruiken verhielp het symptoom binnen een tot enkele dagen. Daarmee bedoel ik niet dat ik zoutarm ging eten; nee, de warme maaltijd en het beleg op brood bleven gelijk, smaakvol, maar ik stopte met extra’s zoals chips, gezouten nootjes of olijven. 

Zoals zo vaak vind ik de regulier medische benadering nogal arm en behoorlijk onder invloed van de farmacie : zoutarm dieet en medicijnen gebruiken; niet leuk, saai en afhankelijk. 

Verder heb ik gemerkt sinds ik ook Duitse patiënten heb dat de te tolereren bloeddruk in Duitsland lager is dan in Nederland. De diastolische druk met een waarde van 10 mm kwik en de systolische met een waarde van 20. Dat wil zeggen dat ze in Duitsland veel sneller medicijnen voorschrijven tegen de hoge bloeddruk dan in Nederland. Dat gaf me uiteraard te denken en mijn conclusie was dat de bloeddruk een relatief iets is: niet alleen per persoon verschillend maar ook per land, ahum.

Principe

Zoals zo vaak is het een kwestie van balans.

In het geval van bloeddruk is aan de ene kant van de weegschaal het zout en aan de andere kant water en kalium.

Zout

Sommige mensen vermijden zout bijna helemaal onder invloed van hun huisarts en specialist. Ervaring met mijzelf en mijn patiënten laat zien dat dat niet nodig en ongezond is. 

Wel is het zo dat er vaak te veel zout gebruikt wordt: soepen en maaltijden in goedkopere restaurants/snackbars, kant en klare maaltijden. Mijn lichaam en mijn gevoel protesteren daartegen: ik heb dan brood en of water nodig om de voor mij te zoute gerecht te neutraliseren.

Ook maakt het uit of je alleen NaCl gebruikt of on- of minder geraffineerd zeezout waar nog de van nature andere mineralen in zitten zoals met name magnesium.

Vocht

Elk lichaam en organisme is uniek, zo ook je leefomstandigheden maar over het algemeen kunnen we een formule gebruiken voor het minimale vochtgebruik: je lichaamsgewicht maal 3 gedeeld door 100 en je vindt het getal in liters vocht. Dus bijvoorbeeld je weegt 70 kg, dan heb je 2,1 liter vocht per dag nodig. 

De omstandigheden

  • Hoeveel beweging heb je?
  • Hoeveel zweet je?
  • Hoe is de buitentemperatuur (zomer of winter)?
  • Hoe hoog heb je de kamerthermostaat?
  • Zing je veel?
  • Gebruik je veel zout en of kalk? Dan meer vocht gebruiken.
  • Eet je veel dierlijke eiwitten? Dan meer vocht gebruiken.

Water

Het beste vocht dat je kunt gebruiken is water. Je geeft het ook aan je planten en dieren. Natuurlijk klopt het gewoon niet als je weinig water gebruikt en veel andere soorten vocht. Je lichaam moet er voor werken om het pure H2O in je bloed, lymfe en weefsel te krijgen. Probeer maar eens een plant een maand lang melk, koffie of bier te geven. 

De arts internist die dit onderzocht en beschreven heeft is Batmanghelidj. Ook in het Nederlands zijn er diverse boeken van hem verschenen. Hij zegt dat wij door onze (verkeerde) leefwijzen niet meer goed weten wanneer we ‘dorst’ hebben; beter gezegd wanneer het lichaam dorst heeft. Hij beschrijft diverse ziekten die direct hiermee te maken hebben. Voor een verhoogde bloeddruk geeft hij de volgende verklaring: langzamerhand of acuut is er een situatie ontstaan waarbij er te weinig vocht in je weefsels aanwezig is; dat is niet gezond, met name voor de hersenen; de regelmechanismen zorgen ervoor dat er meer vocht in de weefsels komt door de druk in de bloedvaten en capillairen te verhogen. Dus: hoge bloeddruk. 

Japanse artsen bevelen 2 glazen warm water (lichaamstemperatuur) te drinken direct na het opstaan en 45 minuten voor het ontbijt. Ze geven aan diverse ziekten daarmee te verhelpen waaronder hoge bloeddruk.  

Voedingsmiddelen

  • Rauwe knoflook, eerst pletten/persen en 5 minuten open laten staan voor het innemen (Alisin)
  • Kiwi
  • Bessen en aardbeien
  • Komkommer en Courgette, rauw, 1-2 per dag, bevat veel magnesium en kalium
  • Zeevis, kijk uit met het gebruik van zout
  • Selderij, plasbevorderend, mag gekookt
  • Bieten, rauw of gekookt, veel antioxydanten
  • Bananen, kalium
  • Olijfolie, kalium en magnesium

Kruiden

Jarenlang heb ik ervaring met de gemengde kruiden van Jacob Hooy, ook voor een verhoogde bloeddruk. Je kunt ze bestellen bij Puur&Kracht. 

puurenkracht.nl

De natuurlijke balans

De hele beschrijving hierboven is onzinnig!!!

Ons lichaam kent een natuurlijke harmonie waar we U tegen mogen zeggen, die we niet kunnen evenaren. Het te proberen geeft vele problemen: metingen, statistieken, maatregelen, medicijnen, bijwerkingen, kopzorgen, pijnen, kwalen en ziekten. Dit zien we in de reguliere geneeskunde én de alternatieve geneeswijzen. M’n hele (werkzame) leven al probeer ik de problemen op te lossen op een zo natuurlijke manier als mogelijk is. 

Probeer dat weer in het oog te krijgen en bovenstaande beschrijving als tip te zien hoe je het zou kunnen doen.